Neurofeedback tréninggel egy egészségesebb életért!

AUTIZMUS/ASPERGER SZINDRÓMA

Autizmus/Asperger szindróma

Mi az Autizmus?

Az autizmus egy olyan állapot, de nevezhetjük fogyatékosságnak is, mely a normálistól eltérő fejlődéshez vezet. Számos megjelenési formája van. Legújabban Autizmus spektrum zavart, illetve Asperger szindrómát  különböztetnek meg.

Az autizmussal élő emberek agya másképpen dolgozza fel a külvilágból érkező hatásokat, mint a normálisan fejlődő embereké. Ebből adódik, hogy érzékszerveik sok esetben túlságosan kifinomultak, vagy éppen ellenkezőleg, nem elég érzékenyek, hogy befogadják a környezetükből érkező ingereket. Ez a működés megnehezíti a társas kapcsolataikat, emberi viszonyulásaikat. Sajnos egyre gyakrabban fordul elő gyermekeknél. A kutatások előrehaladtával már egészen korai gyermekkorban, 3 éves kortól már felismerik a tüneteit.

Az autizmus tünetei gyermekeknél:

  • Mások szándékait, érzelmeit gyakran nem érti meg, emiatt közömbösnek tűnhet
  • Egyoldalúan kommunikál, a válaszra nem figyel
  • Nem, vagy ritkán használ szemkontaktust
  • Mások kezét húzza a számára kívánatos tárgyhoz
  • Visszhang szerűen utánozza a beszédet
  • Szakadatlanul ugyan arról a témáról beszél
  • Kerüli a kortárs kapcsolatokat
  • Nem játszik felnőttekkel csak ha a felnőtt erőlteti, segíti
  • Tevékenységéből hiányzik a fantáziadús szerepjáték
  • Szokatlan mozdulatai vannak, például a kezével repdes
  • Fogdossa, pörgeti, zörgeti a tárgyakat
  • A változások ellen tiltakozik
  • Látszólag indokolatlanul nevet, sír, hangoskodik
  • Egyes dolgokat gyorsan, jól megcsinálhat, de olyanokat nehezen melyeknél együttműködésre van szükség
  • Szó szerint értelmezi a mondatokat
  • Nem érti a viccet, iróniát
  • A változások ellen tiltakozik

Hogyan segíthet a Neurofeedback tréning?

Az Autista emberek egyediségénél fogva agyhullámaik is ennek megfelelően eltérőek. Normál esetben a koncentrált éber figyelmet igyekszünk erősíteni ezzel is támogatva az agy hatékonyabb működését. Azoknál az Autistáknál, akiknek nehézséget jelent a beszéd, náluk a beszédközpont harmonizálása még egy nagyon fontos terület.

A tréning 4 éves kor felett ajánlott. Szenzoros érzékenységük és a feladathelyzet kötött mivolta náluk különösen nagy kihívást, türelmet, koncentrációt igényel.

Asperger szindróma

Mi az Asperger szindróma?

Az Asperger-szindróma nem más, mint az autizmus egy enyhe formája, melynek diagnózisa a mai napig igen nehezen meghatározható. Becslések szerint az érintettek közel fele valójában nem is tudja, hogy ilyen fajta spektrumzavarban szenved.

Az Asperger-szindróma tünetei jelentősen megnehezítik az érintettek mindennapjait. Habár a legtöbben nem vonulnak vissza teljesen az emberi kapcsolatoktól, de az Asperger-szindrómával élő személyek érzik, hogy mások, mint a többiek.

A társas kapcsolatokban megélt rendszeres kudarcélmények miatt az ilyen zavarral küzdőknél gyakori a szorongás vagy a depresszió, főleg felnőttkorban. Nehezen tudnak beilleszkedni a társadalomba, sokan "bogaras" jelzővel illetik őket.

Az Asperger szindróma tünetei:

  • Nehezen ismeri fel mások érzéseit,
  • Kellemetlen számára a szemkontaktus
  • Gyakran szokatlanul reagál a szociális környezet ingereire
  • Viselkedését az empátia teljes hiánya hatja át
  • A saját maga által használt nonverbális és nyelvi jelzések is fölöttébb ellentmondásosak
  • Gyakori a zárkózottság és a gyenge kapcsolatteremtési- és kommunikációs készség
  • Sok esetben átlagos vagy akár átlag feletti intelligenciával párosul ez az állapot
  • Megfigyelő- és információgyűjtő képességük bámulatos, még akkor is, ha az adott téma teljesen hidegen hagyja őket

Az Asperger-szindróma jelei nagyon hasonlóak az autizmuséhoz. A "tűzön-vízen át való" szabálykövetés szintén nagyon domináns. Ez azt jelenti, hogy még akkor is képesek görcsösen ragaszkodni egy-egy rutinhoz, ha annak nincs különösebb értelme.

Hogyan segíthet a Neurofeedback tréning?

Az Asperger szindrómában küszködő személyeket hasonlóképpen, mint az Autistákat egyediségüknél fogva sajátos agyhullámaik mentén tréningezzük. Cél az agy és az idegrendszer hatékonyabb és stabilabb működésének elérése és a hétköznapi működés jobbítása, támogatása.